یونتونرم

تفاوت الکترودهای فلزی و سیلیکونی در دستگاه یونتوفورزیس چیست؟

تفاوت الکترودهای فلزی و سیلیکونی در دستگاه یونتوفورزیس چیست؟

ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که تفاوت الکترودهای فلزی و سیلیکونی در چیست؟

الکترودهای درمانی، یکی از لوازم جانبی اصلی در دستگاه یونتوفورز هستند. نقش الکترودها، انتقال جریان ملایم تولید شده توسط دستگاه به نواحی تحت درمان است. جنس الکترود ها به طور کلی از یکی از دو دسته فلزی و یا سیلیکونی است. در این مطلب با مقایسه این دو نوع الکترود آشنا می شوید.

الکترودهای فلزی:

این نوع الکترود ها که نسل قدیمی الکترودهای درمانی هستند، از یکی از دو جنس آلومینیوم و یا استینلس استیل انتخاب می شوند. به دلیل احتمال ارتباط بین جذب پوستی آلومینیوم در استفاده طولانی مدت با بروز آلزایمر، در دستگاه یونتوفورزیس یونتونرم هیچگاه از جنس آلومینیوم به عنوان الکترود درمانی استفاده نشده است. در عوض، دستگاه یونتونرم در ابتدای ورود به بازار از الکترودهایی با جنس استینلس استیل 314L (که گرید پزشکی این آلیاژ است) استفاده می کرد. هر چند این نوع الکترودها نقش انتقال جریان را انجام می دهند، اما دارای معایبی نیز هستند که باعث شده تا نسل بعدی الکترودهای درمانی از جنس سیلیکون به بازار معرفی شوند.

الکترودهای سیلیکونی:

الکترودهای سیلیکونی نسل دوم و جدیدتر الکترودهای درمانی هستند که مزایایی متعددی نسبت به الکترودهای فلزی به همراه دارند. به همین دلیل، امروزه برندهای معتبر یونتوفورزیس کشورهای آلمان و آمریکا از این جنس الکترودها استفاده می کنند. دستگاه یونتوفورزیس یونتونرم نیز همتراز با برترین برندهای دنیا به طور استاندارد از این الکترودها در مدل های اصلی خود استفاده می کند.

از جمله مزایای الکترودهای سیلیکونی نسبت به فلزی می توان به این موارد اشاره کرد:

در الکترودهای فلزی، حتی الکترودهای از جنس استینلس استیل، به مرور زمان و انجام جلسات یونتوفورزیس، به تدریج تغییر رنگ و تغییر سطح اتفاق می افتد. این موضوع باعث می شود هم کارایی آنها به تدریج کاهش یابد و هم هر 6 الی 12 ماه نیاز به تعویض داشته باشند. در مقابل، الکترودهای سیلیکونی دچار تغییر رنگ و سطح نمی شوند و از یکنواختی جریان و پایداری بسیار بالایی برخوردار هستند. این موضوع، علاوه بر طول عمر بالای الکترودهای سیلیکونی، نقش مهمی نیز در موثرتر شدن درمان ایفا می کند.

الکترود های فلزی به دلیل وجود مقادیر کمی نیکل و کادمیم در ساختار خود، ممکن است در افراد باعث بروز آلرژی (حساسیت) پوستی شوند. این در حالی است که الکترودهای سیلیکونی به دلیل عاری بودن از چنین موادی، کاملا زیست سازگار بوده و احتمال بروز آلرژی پوستی را حذف می کنند.

الکترودهای سیلیکونی به دلیل سبکی و انعطاف پذیری، اجرای درمان را (به خصوص برای درمان نواحی زیر بغل) بسیار آسان تر می کنند.

یونتونرم در مدل های دیجیت اس و اریجین از الکترود سیلیکونی استفاده می کند. برای مشاهده مقایسه مدل های یونتونرم اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =