یونتونرم

تعریق شبانه (تعریق در خواب): علائم، علل و درمان

تعریق در خواب یا تعریق شبانه می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای باشد. به این دلیل، آشنایی با علل و علائم تعریق شبانه می تواند موجب تشخیص به موقع برخی مشکلات پزشکی شود. همچنین شناخت تفاوت تعریق شبانه با تعریق بیش از حد اولیه برای انتخاب درمان مناسب ضروری است.

مدت زمان تقریبی مطالعه این مطلب، 10 دقیقه است.

تعریق شبانه (تعریق هنگام خواب) چیست؟

تعریق در خواب به تعریق قابل توجهی گفته می شود که در حین خوابیدن اتفاق بیفتد و باعث خیس شدن لباس یا رختخواب فرد شود. شدت تعریق ممکن است به حدی باشد که فرد گاهی در اثر خیس بودن لباس و ملحفه خود از خواب بیدار شود. هر چند در مواردی، فرد ممکن است تنها پس از بیدار شدن از خواب متوجه خیس بودن بدن و محیط اطراف خود شود.

در اینجا باید تاکید کرد که هر چند گاهی در اصطلاح فارسی به این پدیده عرق کردن شبانه هم گفته می شود، منظور صرفا عرق کردن در هنگام شب نیست، بلکه منظور تعریق در حین خواب است.

توجه به تعریق شبانه بسیار حائز اهمیت است، چرا که ممکن است نشان دهنده علت زمینه ای مهمی باشد. اما اجازه دهید ابتدا به این موضوع بپردازیم که آیا تعریق در حین خواب همواره نگران کننده است؟

آیا عرق شبانه همیشه نشانه بیماری است؟

عرق هنگام خواب همیشه نگران کننده نیست. در مواردی، تعریق زیاد شبانه می تواند در نتیجه گرم بودن بیش از حد محیط، به تن داشتن لباس های بیش از حد ضخیم و یا استفاده از ملحفه یا پتو های زیاد و ضخیم باشد. در صورتی که به این دلیل زیاد عرق کرده اید، نگران نباشید و تنها دمای محیط و یا میزان پوشش خود را مناسب کنید.

تعریق شبانه در چه مواردی نشانه مشکل زمینه ای یا بیماری است؟

عرق هنگام خواب همیشه نگران کننده نیست. در مواردی، تعریق زیاد شبانه می تواند در نتیجه گرم بودن بیش از حد محیط، به تن داشتن لباس های بیش از حد ضخیم و یا استفاده از ملحفه یا پتو های زیاد و ضخیم باشد. در صورتی که به این دلیل زیاد عرق کرده اید، نگران نباشید و تنها دمای محیط و یا میزان پوشش خود را مناسب کنید.

علل اصلی عرق کردن شبانه (تعریق در خواب)

برخی از مهمترین دلایل تعریق در هنگام خواب عبارتند از:

اضطراب

عوارض برخی دارو ها

داروهایی از جمله ضد افسردگی ها، استروئید ها و مسکن ها در برخی افراد می توانند عارضه تعریق شبانه را به همراه داشته باشند.

منوپوز

افت قند خون (هایپوگلایسمی)

اختلالات هورمونی

مصرف الکل

عفونت

عفونت ها به دلیل برانگیختن واکنش های دفاعی بدن و افزایش دمای آن می توانند باعث تعریق شبانه شوند. هرچند انواع متنوعی از عفونت می توانند سبب این پدید شوند، در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

-سل

-اندوکاردیت یا التهاب درون شامه قلب که در اثر عامل عفونی اتفاق می افتد.

-اوستئومیلیت (التهاب بافت استخوان در اثر عفونت

-ایدز (عفونت با ویروس HIV )

سرطان

تعریق شبانه می تواند یکی از نشانه های اولیه برخی سرطان ها باشد. یکی از شایع ترین انواع سرطان هایی که با تعریق شبانه مرتبط است، لنفوم است. هر چند، در این موارد معمولا علائم دیگری نیز همراه تعریق شبانه دیده می شود، از  تب و کاهش وزن.

درمان عرق شبانه

همانطور که مشخص شد، تعریق حین خواب از نوع تعریق ثانویه است. بنابراین، ابتدا می بایست با مراجعه به پزشک علت زمینه ای آن را مشخص کرد و سپس به رفع مشکل زمینه ای اقدام نمود. بدیهی است که رفع مشکل زمینه ای در هر مورد متفاوت خواهد بود.

تفاوت عرق شبانه با تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس)

آیا می توان تعریق شبانه را با یونتوفورزیس درمان کرد؟

باید دانست روش یونتوفورزیس تنها برای درمان تعریق زیاد اولیه کاربرد دارد. خوشبختانه تشخیص بین تعریق شبانه و تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس) اولیه بسیار آسان است. چرا که اگر تعریق زیاد در هنگام خواب اتفاق بیفتد، قطعا از نوع هایپرهیدروز اولیه نیست.

اما اگر تعریق زیاد شما تنها در بیداری اتفاق می افتد، از سنین پایین شروع شده، و محدود به نواحی خاصی (کف دست ها، کف پاها، زیر بغل یا صورت) است، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس) اولیه است و می توان آن را به راحتی با روش یونتوفورز درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 14 =